Corona update

CORONA UPDATE 15/07/2020

De verplichte richtlijnen voor elke zaak zijn:

  • zoveel mogelijk op afspraak; kies zelf je voorkeursdag en -uur op: https://www.vromanoptics.be/online-afspraak-maken
  • social distancing van 1,5 meter dient ten alle tijde gerespecteerd te worden
  • dragen van mondmasker (wettelijk verplicht sinds 11 juli)
  • gelaatsmasker of mondmasker + veiligheidsbril wanneer social distancing niet mogelijk is
  • alle brillen ontsmetten na het passen
  • alle optometrische toestellen ontsmetten

De verdere richtlijnen van APOOB en BFO zijn:

Richtlijnen voor de klant:

  • Enkel elektronische betalingen worden aanvaard, de klant dient bankkaart dus mee te brengen. Het virus is overdraagbaar via bankbiljetten en munten en deze dienen bijgevolg vermeden te worden. Na elke klant wordt de betaalterminal ontsmet met een ethanol-doekje.
  • Het is sinds 11 juli wettelijk verplicht dat iedere klant in de winkel een mondmasker draagt, liefst brengt hij/zij dit zelf mee. Enkel bij het passen van monturen wordt eventjes toegestaan om het masker af te zetten; dit mag enkel achter de grote plexi-wand en mits inachtneming van de regels van social distancing. Indien je je masker vergeten bent, zorgen wij voor een masker. 'Moet ik een mondmasker dragen bij de opticien?'; lees er hier alles over.  
  • Indien mogelijk komt enkel de klant zelf binnen. De begeleider blijft bij refracties buiten de refractieruimte (tenzij jonger dan 18 jaar) wachten. In de winkelruimte mag een begeleider mee.
  • Indien de klant symptomen (hoesten, koorts, diarree,…) vertoont, toegang weigeren en afspraak uitstellen.
  • Alcoholgel aan de ingang van de zaak voorzien. De klant moet verplicht zijn handen ontsmetten bij het binnenkomen van de zaak.
  • Markering op de grond voorzien, zodat de klant afstand kan houden en weet waar hij moet staan. Er is grondmarkering voorzien in de winkel om de 1.5 meter.
  • Eventueel plexiwand op de toonbank voorzien. Er zijn grote plexiwanden voorzien, zowel aan de toonbank als aan de verkooptafel.
  • Er worden geen balpennen uitgeleend. Als de klant iets dient te noteren of ondertekenen, moet hij zijn eigen balpen meebrengen.
  • De klanten mogen geen producten/voorwerpen aanraken in de winkel. Enkel de opticien mag dit.

Richtlijnen voor de opticien-optometrist:

  • Werk vooral op afspraak. Voorzie voldoende tijd tussen de afspraken zodat je voldoende tijd hebt om alles te ontsmetten en zodat er niet te veel klanten tegelijk aanwezig zijn.
  • Vermijd dat klanten in een wachtruimte moeten wachten. Indien er reeds 2 klanten aanwezig zijn in de winkel, vragen wij u vriendelijk om buiten te wachten, wij helpen u spoedig verder.
  • Gezien de grootte van de zaak kan slechts 1 afspraak tegelijkertijd doorgaan; er mogen max. 2 klanten tegelijk aanwezig zijn in de winkel of maximaal 1 persoon per 10m2.
  • De opticien of optometrist dient de handen grondig te wassen of te ontsmetten met alcoholgel tussen alle klanten. Er zijn meerdere ontsmettingsstanden voorzien in de winkel.
  • Een face shield met mondmasker wordt gedragen door de opticien-optometrist. Dit vermijdt de besmetting via druppeltjes in de ogen. Deze face shields dienen na elke klant ontsmet te worden.
  • De opticien-optometrist draagt bij rechtstreeks contact met een klant een FFP2 of gelijkwaardig masker. Deze maskers kunnen 8u gedragen worden en kunnen tussendoor gedesinfecteerd worden. Raak je gezicht niet aan als je een masker draagt. Het masker altijd afzetten via de elastieken, nooit het masker zelf aanraken met de handen. Masker veranderen, indien het vochtig is. Masker wisselen om de 8u. Voor het opzetten en na het afzetten van een gezichtsmasker altijd de handen ontsmetten met alcoholgel.
  • Chirurgisch masker is weg te gooien, FFP2 kan je hergebruiken en desinfecteren met een spray. Indien het masker wasbaar is, minstens 30 minuten op 60° wassen en nadien in de droogkast.
  • Gebruik eventueel wegwerphandschoenen (liefst met nitril omdat deze beter aansluiten en je ze kan desinfecteren tijdens het gebruik).
  • Klanten mogen zelf geen brillen uit het rek nemen. De opticien selecteert de brillen en legt deze klaar op de verkooptafel. Na het passen dienen de brillen en de tafel ontsmet te worden. Alle gepaste brillen worden na het passen ontsmet met gebruik van een Neon UV-C lamp gedurende minimaal 25 minuten.
  • Overbodige voorwerpen worden verwijderd uit de winkel: magazines, folders, … dit vermijdt extra ontsmetwerk nadien.
  • Alle stoelen en klinken worden ontsmet na elk gebruik. Verwijder overbodige stoelen.
  • Vermijd airco, verlucht regelmatig alle ruimtes.
  • Voorzie vuilbakken met deksel voor het wegwerpen van mondmaskers, handschoenen,…
  • Bij het afstellen van een bril, loopt de opticien-optometrist rond de klant en probeert voldoende afstand te bewaren. Vervolgens neemt de klant zijn bril af en legt deze op een tafel, zodat de opticien deze kan afstellen in het atelier. Nadien dient de klant zijn bril zelf weer op te zetten. De opticien kan de bril klaarleggen op een tafel. De bril wordt ondertussen door de opticien ontsmet.
  • Het is belangrijk om een ontsmettende spray te gebruiken voor alle oppervlakken en beschermmaterialen.
  • Computerklavieren en bedieningspanelen dienen na elke klant ontsmet te worden.
  • Alle oogmetingen gebeuren digitaal en dus op veilige afstand.

Opticien Christophe Vroman antwoordt graag op je vragen. Blijf gezond intussen!